duminică, 17 octombrie 2010

Web 2.0

Web 2.0 este un termen care desemneaza o multime intreaga de aspecte interactive si colaborative ale Internetului, si aici in special ale World Wide Web, de natura foarte recenta - aparute prin anii 2004-2005. Deci la Web 2.0 nu este vorba de versiunea doua a unui software sau a unei tehnici web. Inventatorul si promotorul termenului Web 2.0 este Tim O'Reilly. Pentru diferentiere, traditiile web care existau pana la aparitia Web 2.0 sunt numite, tot simbolic, Web 1.0.


1. Caracteristicile Web 2.0



web2.0
Sursa* Flickr.

Web 2.0 desemneaza (destul de vag) noi cai de a considera si exploata posibilitatile organizatorice ale webului. Conform acestora, continutul si informatia din web nu mai e oferita vizitatorilor numai de catre mass media, guverne si firme particulare, ci si de persoane particulare, legate intre ele prin retele informale bazate pe Internet, si care contribuie si participa activ la punerea la dispozitie si raspandirea informatiilor pe intregul glob prin intermediul webului. Exemple tipice pentru acest nou aspect sunt asa-numitele wiki-uri, weblogs sau mai simplificat blogurile, precum si portalurile si bursele de schimb de imagini, muzica, filme/video si software din Internet, cum ar fi Flickr, YouTube si siturile pentru File sharing.

Mediile din intreaga lume au reactionat intens la aceste puncte de vedere noi, banuindu-se chiar ca ele vor avea efecte sociale si economice directe. Exista insa si voci critice care, constiente ca indaratul lui Web 2.0 nu sta nici o noua tehnologie, se plang de faptul ca termenul nu e definit exact si poate fi deci exploatat dupa pofte de catre unele companii - de exemplu cu scopuri publicitare sau economice sau chiar pentru trafic de influenta. Un exemplu pozitiv sunt activitatile de marketing ale unor firme care incearca sa-si convinga clientii sa participe activ chiar ei la proiectarea si realizarea paginilor web oferite de firma respectiva. Deci, in loc de metoda "push" (paginile web ale firmei trebuie sa-i impinga pe clienti sa cumpere), se incearca principiul "pull" (clientii sunt atrasi sa participe la crearea paginilor web ale firmei, dar bine-inteles tot cu scopul de a-i determina sa cumpere).

2. Tehnici folosite



Tehnicile folosite de Web 2.0 sunt o combinatie de tehnici care dateaza inca de la sfarsitul anilor 1990, dar care abia in zilele noastre (2007) cunosc o raspandire deosebit de mare:

* Application Program Interfaces (APIs) pentru servicii web
* Asynchronous Javascript and XML (Ajax), ca urmas al tehnicilor de gen XmlHttpRequest
* Content syndication - servicii de abonamente, de exemplu RSS - abonamente la "Ultimele noutati"
* Integrarea softwareului de natura sociala, ca de exemplu bloguri si wiki-uri


Urmatoarele tehnici nu au inca echivalent in romana; traducerea data este doar aproximativa sau mot-a-mot:

* Up To You - depinde de tine
* Trusting Your Users - increderea in utilizatori, inregistrati sau anonimi
* Hackability - utilizarea abilitatii unui software de a fi extins sau alterat astfel incat sa faca lucruri pentru care nu a fost proiectat initial
* Agile Development - dezvoltare agila vezi detalii (in engleza)
* Right To Remix - dreptul de a remixa
* Rich User Experience - experienta de utilizator bogata
* Collective Intelligence - inteligenta colectiva
* Folksonomy - taxonomie la a carei dezvoltare contribuie si utilizatorii ei
* The Long Tail - coada lunga - vanzarea unui numar mare de obiecte diferite, in cantitati relativ mici vezi detalii(in engleza)
* Perpetual Beta - stadiu beta perpetuu (implica o permanenta imbunatatire)

si altele.

3. Web 2.0 - o noua calitate



Initial WWW-ul a constat din pagini statice, care erau actualizate doar ocazional de catre detinatorii lor.

Ulterior au fost realizate si sisteme de gestiunea automata a informatiilor dintr-un sit web, numite Content Management Systems. Acestea puteau construi pe loc - in mod dinamic, la cerere - versiunea cea mai noua posibil a paginii web, si anume prin consultarea unei banci de date (sigur ca si aceasta trebuia actualizata permanent, dar asta se face pe cai traditionale, nelegate direct de WWW). Dar si aceasta tehnica imparte oamenii in "creatori" de pagini web si "consumatori" mai mult sau mai putin pasivi ai acestor pagini/informatii/documente.

Cam din anul 2005 incoace insa, unii specialisti afirma ca Internetul ofera din ce in ce mai des o noua calitate, idee care a fost sustinuta si de mediile de mase, si anume prin folosirea deasa a noilor termeni, specifici pentru Web 2.0:

* Stocarea datelor utilizatorilor, care avea loc in primul rand pe calculatorul local, urmand sa fie publicate in web abia ulterior, se face acum in primul rand direct in web (de exemplu pentru fotografiile private s.a.) Programele locale acceseaza din ce in ce mai des aplicatiile web, deoarece se pleaca de la ipoteza unei legaturi permanente cu webul. Unele motoare de cautare web sunt in stare sa acceseze si datele locale ale utilizatorului.
* Diferentele intre aplicatiile locale si cele Web se atenueaza. Multe programe se actualizeaza singure, luand legatura cu situl autorului lor in mod automat, uneori chiar pe ascuns. Rolul browserului devine din ce in ce mai important, deoarece cu ajutorul lui pot fi implementate azi aplicatii web extrem de complexe (vezi Dynamic HTML). Practic vorbind, browserul devine cel mai important program al utilizatorului.
* Rolurile de "creator" si "consumator" de pagini web incep sa se incalece, deoarece "consumatorii" de pana acum incep sa contribuie activ la crearea de noi continuturi, cum se intampla de exemplu cu asa-numitele bloguri. Multi utilizatori isi muta si transforma sfera lor privata de la echipamentul local la web, in acest fel facand-o publica.
* Mashup este tendinta de a accesa simultan si a cupla unele cu altele mai multe servicii web, de la ofertanti diversi, rezultatul insa aparand ca fiind "dintr-o bucata", fara intreruperi sau alte dezavantaje.
* Noile aplicatii bazate pe web duc la efectul ca utilizatorii, chiar si atunci cand nu sunt foarte versati tehnic, participa direct la raspandirea prin web a informatiilor si opiniilor.


Toate aceste fatete recente ale webului sunt ocazional desemnate drept "software social".

web2


Sursa* Wikipedia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu